Založ si blog

Hypoklam – refinancovanie úveru na Slovensku po slovensky

Hypoklam je skratka, ktorá vyjadruje moje posledné skúsenosti s hypotékou a jej refinancovaním v najvačšom bankovom dome na našom malom Slovensku.

Vždy ma udivovali správy o tom ako sa mojej banke darí, veď prečo by aj nie keď som jej platil nemalé úroky a samozrejme aj poplatky za „vedenie“ účtu. Nejdem písať o tom, že v niektorých štátoch európskej únie na čele s nemeckom je takýto poplatok zakázaný, dokonca banky takéto poplatky aj vracali, lebo o tom bolo už napísané dosť. Ide písať o svojej vlastnej skúsenosti s refinancovaním úveru.

Nakoľko som mal „trojročný fix“, ktorý mi mal skončiť v januári 2013 tak som, ako zákon káže, očakával list z banky kde mi oznámi nové podmienky úveru na ďalšie trojročné obdobie. Chvíle či týždne čakania som si krátil čítaním článkov a porovnaní úrokových sadzieb na úvery na bývanie na Slovensku. Podotýkam, že hypotéka nie je to isté ako úver na bývanie. O to bolo moje prekvapenie väčšie keď som list dostal. Úroková sadzba mi nejako nekorešpondovala so situáciou na trhu. Cítil som sa ako dobrý klient čo má pravidelný príjem a splátky platil načas. Ale nič to, banka mi dala úrokovú sadzbu jak poslednému „žebrákovi“ aj ked o trochu nižšiu ako som mal prvé tri roky. No ešte v ten deň som písal do štyroch bánk aby mi vypracovali predbežnú ponuku na refinancovanie tohto úveru. Odpovede, ktoré prišli ma už toľko neprekvapili. Úroková sadzba bola rádovo 1-2% nižšia (pre mňa ako pre neznámeho nového klienta) ako v mojej banke (stály klient využívajúci viacero bankových produktov). Nebolo o čom, idem refinancovať úver!

„Keď vtáčka lapajú, pekne mu spievajú“

Moje prvé kroky po veľkom rozhodnutí smerovali do pobočky resp. hypotekárneho centra mojej banky. Rozpovedal som im príbeh vyššie spomenutý a spýtal som sa na postup. Osoba na pobočke mi však ponúkla inú alternatívu. „Čo tak refinancovať úver na našej banke úverom v našej banke?“ Zdá sa Vám to choré? No mne sa spočiatku tiež zdalo, ale predbežné kalkulácie ukázali, že nový úver je oveľa výhodnejší ako starý. Keď už je ovečka v košiari treba ju podojiť. Asi tak som sa cítil a pracovník banky ticho súhlasil ked som sa hlasno divil. Povedal som si ale, že nech je to divné ako chce, aj pre mňa bude jednoduchšie zostať v banke, ktorej služby využívam už 15 rokov, ako si zvykať na novú banku a jej „maniere“. Začali sme vybavovať papierovačky.

„Zadarmo to nebude“

Nakoľko som chcel dať aj nejakú predčasnú splátku tak som mal dve možnosti a to buď si zobrať úver menší o nasporenú sumu alebo úver vyšší (nad určitý limit), ale s nižšou sadzbou s možnosťou predčasnej splátky po načerpaní. Výhodnejšie v mojej situácii sa mi zdala možnosť číslo dva. Nebudem ďalej popisovať peripetie s dokladmi, ktoré banka mala ešte z čias prvého čerpania úveru pred tromi rokmi. Prišiel bod kedy sme viac menej všetko vybavili, požiadali a podpísali, zostala posledná otázka. V kalkulácii nového úveru bol aj poplatok za poskytnutie úveru, ktorý mal byť len nejakou formalitou kedy sa po požiadaní o odpustenie poplatku jendoducho poplatok odpustí. Nešlo však len o pár centov ale v podstate o jednu výplatu. Tu však sa formalita zmenila na nebývalý problém. Pre mňa to zas bola niečo absurdné, keď refinancujem úver v banke úverom v tej istej banke, aby som platil poplatok za poskytnutie úveru. (jeden som aj tak platil pri prvom úvere) Zrazu ten poplatok mal byť zarátaný do istiny o čo by sa mi zvýšil úver a v podstate by som ho splácal len po malých sumách ďalšie tri roky ako keby nič. Hopsa hejsa do brandejsa. O tom sa ma aspoň snažili oný snaživci presvedčiť. Takýto absurdne nelogický poplatok bol v mojich očiach zásadný. Šlo o princíp. Ale aj o prachy, samozrejme. Tak sme predsa len požiadali o jeho odpustenie. Musel som však dokladovať ponukami z iných bánk, že naozaj mi dávajú podobné prípadne lepšie podmienky. Čas sa krátil a tu príde správa od schvaľovateľa. Nič sa odpúšťať nebude! Ovca plať! Podmienky v iných bankách vraj neboli také úžasné, aby mi to schválil. Skoro mi oči vypadli keď som videl tú správu. Podmienky boli lepšie, možno iba trochu ale refinancovanie ponúkali bez počiatočného poplatku a to nestačí??? Získal som kontakt na zodpovednú osobu a požiadal som ju o prehodnotenie svojho stanoviska ako dlhoročný bonitný klient. Odpoveď prišla kladná až po nátlaku z mojej strany a vybavovania refinancoavnia v inej banke.

„Ani zmluva s bankou na Slovenku neznamená, že sa bude plniť.“

Pri podpisovaní zmlúv sme museli podpísať zmluvy dve, lebo asi je problém z jednej zmluvy vyhodiť spracovateľský poplatok. ale zvykol som si. Podpísal a čakal. Som zvyknutý na prácu s internetbankingom tak som si overil stav úveru po načerpaní na IB. Samozrejme, spracovateľský poplatok tam bol a úver bol teda navýšený. Opäť nastali peripetie s reklamáciou zostatku a možnosťou dohodnutej predčasnej splátky. No nakoniec sa všetko vybavilo. Zostatok na účte upravili, predčasnú splátku povolili. Ani nejdem popisovať všetky možné zážitky pri vybavovaní, lebo to je na knihu.

Aktuálna situácia?

Nič prekvapujúce. Už prebehli nejaké splátky, ale nejako mi z úveru neodbúda. Zostatok je opäť zlý. Teraz však nie je rozdiel v nejakej transakcii, ktorá by bola na účte neprávom, alebo úrok na nejaké obdobie. Jednoducho desať mínus dva nie je v mojej banke osem ale deväť. Idem opäť písať reklamáciu, veď čo už, môj čas strávený opravovaním banky, ktorá si za svoje služby pýta poplatky je predsa zadarmo.

Len toľko som chcel 🙂

Prečo sa Európa tak agresívne zasadzuje za práva homosexuálov. ..

18.01.2014

Dnes, viac ako inokedy predtým, vznikajú rôzne organizácie na podporu homosexuálov, ich práv, propagáciu ich spôsobu života a snahou presvedčiť ostatných ľudí, že byť homosexuálom alebo lesbičkou je super vec. Táto snaha nevychádza však len z tretieho sektora mimovládnych organizácií ale aktívne sa o to pričiňujú aj vlády západného sveta. Hovorí sa, že [...]

Odvody a iné nezmysly

12.09.2012

Nedávno som v televíznych novinách videl ako matka na rodičovskej, čo dostáva cca 200 Eur rodičovského príspevku, mala „šťastie“. Vyhrala auto. To ešte netušila, že bude musieť zaplatiť daň za to úžasné šťastie v podobe dane z príjmu ako aj po novom zdravotné odvody. Za auto v hodnote cca 12.000 bolo treba zaplatiť aj odvody do zdravotnej poisťovne približne [...]

Slávnostné otvorenie DSB observatória v Bratislave

VIDEO: Bratislava má prvú hvezdáreň, zložili sa na ňu sponzori a nadšenci. Neskôr privíta aj širokú verejnosť

26.04.2024 10:55

Na Deutsche Schule Bratislava slávnostne otvorili prvú hvezdáreň v Bratislave - DSB Observatórium.

Polícia SR

Nastúpila do MHD a domov sa už nevrátila. Polícia pátra po 14-ročnej Liliane

26.04.2024 10:44

Žilinskí policajti žiadajú verejnosť o pomoc.

Viktor Orbán

Gyöngyösi: Orbán je nepriateľ národa, premenil Maďarsko na diktatúru. Budapešť by nemala zabudnúť na sovietske tanky

26.04.2024 10:40

Myslím, že sme sa v Maďarsku vrátili do boľševických časov, tvrdí predseda strany Jobbik.

požiar, elektromobil, Lešť

Ako horí elektromobil? Požiar zlikvidovali hasiči do hodiny, vrak skončil vo vodnom kúpeli

26.04.2024 10:40

Z podzemnej garáže, v ktorej sa vznietil elektromobil, šľahali obrovské plamene.

Juraj Romáš

Popísať veci pravými menami v tomto štáte slovenskom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 3
Celková čítanosť: 16388x
Priemerná čítanosť článkov: 5463x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy